onsdag 4 juni 2014

Och stickats har det ju....

Det har stickats en hel del under den här vinter, våren och det stickas fortfarande (som tur är) nu under försommaren. Jag hittade ganska så snart tillbaks till stickningen, även om även den inte var inspirerande och så skoj ett tag, vilket ju jag är oerhört glad för. Och jag erkänner villigt att stickning är en stor del av mitt liv!!!

Varför tar jag inte och startar den där underbara garn/tyg/stick/kreativa/miljön/butik/andnings hål, då??? Som jag drömmer om!!!





Denna svarta sjal heter nåt så grymt som Black Death. Garnet, mönstret och en deckarbok fick jag i en Garn och Bok snurra, i gruppen Svenska byten på Ravelry. Garnet är Drops Merino extra Fine. Jag vart helt enkelt kär i mönstret så den var i stort sett färdig stickad på en vecka! Och jag har använt sjalen mycket sedan dess. Och tyvärr måste jag säja att jag är lite besviken på garnet, det nopprar sig! 


Sedan vart det denna sjal, Nymphalidea.
Den är gjord av det sock garnet jag köpte på Syfestivalen, sock ganet ~Fortissima Cotton Stretch och ett melerat merinoull garn som jag har haft i gömmorna länge. Ingen aning om vad det är för något, då banderollen är borta sedan länge. 
Underbara garnet båda två!
Sjalen vart lite stretchig eftersom sock garnet är det och det gör den bara ännu härligare! Också denna har jag använt mycket och det kommer jag fortsätta med!  
En sjal jag inte blockat, men den funkar alldeles utmärkt ändå!


Och så är jag klar med min Leftie! 
Det tog bara sådär ett år :). Den är min björkstam med precis nyutslagna små björklöv. Jag har ingen bild på när den är helt färdig, men det är den. Den är stickad i 100% ekologisk bomull, Regnbågsgarn ifrån Falun. Det är ett av de mest underbara garner som finns!

På stickorna är precis min mysterie sjal, trädgårdsmästaren avmaskad. Trådar ska fästas och den ska blockas. Likaså är det med Too Russia with Love, den är klar ska bara fästa trådar och blockas. Det här med blockning har blivit en grej för mig nu under våren. Varför vet jag inte! Det tar bara emot...
Förresten Leftie är inte heller blockad, men trådarna är fästa.
Och nu är årets TTL mysterie sjal på "G" på stickorna, första ledtråden kom den 1 juni. Och samtidigt har jag en vårgrön sjal pågång som jag kallar vårlöv, men den heter något annat. Den är jätte vacker och en sådan där sjal som jag kan sticka på när jag inte behöver ha full koncentration, utan tex sticka på när jag är på stickcafé med mina tanter ;).

Bilder kommer på Trädgårdsmästaren, Too Russia with Love, en färdig Leftie och på Vårlöv när den är klar. Och på sommarens mysterie sjalar, också, såsmåningom. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar