torsdag 19 augusti 2010

Min Möbius





Min varitant på Möbius sjal.


Denna är inte så stor, vid, så att den räcker ut på axlarna utan är mer en tub, halsduk att ha kring halsen. Eftersom den är smal och lite längre kan man med fördel dra upp den på huvudet, som en huva om man vill det.


Jag fick hör om möbius för ca 1 år sedan av en dåvarande kollega och stickade denna efter hennes förlaga tidigt i våras.


Det är en äkta Möbius, för idag finns det massor av varianter - tydligen - efter vad jag har sett här på nätet, med den karaktäriska vridningen.


För den som vill veta mer... Sök efter; August Ferdinand Möbius eller Möbiusbandet.


Min Möbius är i grunden gjord som beskrivs på www.wermland.nu/Stickning/Moebius, vilket i övrigt har en riktigt bra beskrivning och förklaring över hur man gör, i bilder.


Men jag har en start på ca 110 maskor, alltså när plockat upp tillbaks totalt ca 220 maskor. Sen har jag stickat rätta maskor tills jag tröttnade på det och stickade aviga ett tag, något man inte behöver göra. Detta gör att, eftersom man stickar inifrån och ut så får man atomatiskt en rätt sida tills vridningen och sedan blir det avigt resten på samma varv. Låter det krångligt? Ja, det kan jag hålla med om och ända sättet att få det begripligt är att göra det, enligt mig. Så testa! För även om det känns mycket bakvänt i början så blir det bättre ju längre arbetet blir, så försök att hålla ut!!!


Hör gärna av er om ni undrar något eller vill ha hjälp, jag lovar att jag ska försöka hjälpa er.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar