torsdag 30 januari 2014

Lokaltidningens Poesi tävling

Jag måste bara också dela med mig av den dikt som vann den Poesi tävling som lokatidningen här hade innan nyåret.

Nystart

För att urskilja mönstren
i livet
behöver man dels
ha lagt några 
varv bakom sig 
och dels ha blicken riktad
framåt och bakåt, samtidigt.
Erfarenheter och visioner
sammanlänkade
genom händernas snabba 
rörelse,
maska för maska.

Inför ett nytt år
behöver man veta 
att livet stickas
på rundsticka,
ett sammanhängande
stycke,
maska för maska,
varv på varv,
enkelriktat,
liksom jorden runt solen
och blodet i kroppen.
Man vänder aldrig och går
tillbaka,
men bygger ständigt vidare
utan förlaga.
Så fogas dag till dag.

I skiftet till ett nytt varv
betraktar jag det granna,
det bleka,
det dystert mörka,
låter fingertoppar avläsa
struktur och grovlek,
insidans trassel
och lösa trådar.

Så här har det blivit hittills,
ett unikt stycke liv,
framvuxet av det
som stod till buds,
det som blev givet,
det som drabbat eller målmedvetet erövrats,
det som kommit i min väg,
sammanfogat.

En ny dag räcks mig,
garnet löper mellan mina fingrar
och jag ansluter mig på nytt
till pulsen som slår
ute i världsrymden
och inne i min kropp,
införlivar mitt liv 
med en större helhet.

Livet stickas på rundsticka
och varje maska är ett nu,
sammanbinder det som är
med det som var
och det som kommer,
pågående
skapande
i mina händer.

Skrivet av Margareta Holtti 

Underbar eller hur?


2 kommentarer:

  1. Den va verkligen helt underbar. Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Såg denna poesi och tänkte direkt på dig... men det blev aldrig av att jag klippte ut den. Vilken tur att du tagit reda på den! Kramiz

    SvaraRadera